Wewnętrzna dyscyplina, czyli rzecz o posłuszeństwie w ujęciu pedagogiki Montessori Zuzanna Danilewicz

Wewnętrzna dyscyplina, czyli rzecz o posłuszeństwie w ujęciu pedagogiki Montessori Zuzanna Danilewicz

Czasami słyszymy: „moje dziecko jest niegrzeczne, bo nie chce mnie słuchać”. Nie lubię stosować terminów „grzeczny” i „niegrzeczny” w odniesieniu do dzieci. Dorosły, który je wypowiada, zazwyczaj wie, co ma na myśli, ale dzieci (szczególnie w wieku przedszkolnym) nie do końca rozumieją, co tak naprawdę te słowa znaczą. Mogą z nimi kojarzyć tylko niektóre zachowania, np.: grzeczny to znaczy ten, który siedzi cicho, gdy dorośli rozmawiają. Ponadto pojęcie „grzeczny” często jest bardzo względne – czy jako grzeczne określane jest to dziecko, które po prostu spełnia nasze oczekiwania?

Czytaj więcej https://dziecisawazne.pl/wewnetrzna-dyscyplina-czyli-rzecz-o-posluszenstwie-w-ujeciu-pedagogiki-montessori/